6.5.2013

Ruokaremppaa pukkaa :)

Se ois kuulkaa maanantai ja uudet kujeet edessä! 
Mun viikonlopun ajatukset on pyörineet ruoan ympärillä.. Kuulostaa sekopäiseltä, mutta onneksi ihan terveellä tavalla kuitenkin ;) Oon jo pitkään suunnitellut ryhtyväni ruokaremonttiin. Nyt vasta alkaa henkinen kantti olla siihen valmis. Suurin ongelmani ei enää nykyään ole herkuttelu tai edes rasvainen ruoka vaan lähinnä annoskoot. Koska olen kaiket päivät kotona, homma menee usein niin, että ensin syön hyvän ja terveellisen aamupalan (tästä en tingi ikinä!), mutta sitten tunnit hurahtavatkin siivoillessa, vauvan hoitopuuhissa, netissä surffaillessa jne. Lopulta huomaan, etten ole syönyt moneen tuntiin, mulla on tolkuton nälkä, teen ruoan ja syön ihan liian ison annoksen kamalalla vauhdilla! Ja sehän ei voisi enää enempää väärin olla... Nyt päätin, että annoskoot pienenevät ja turhat hiilarit vaihtuvat proteiiniin. Lisäksi tsekkaan entistä tarkemmin mitä lautaselleni lappaan. 
Olen siis viikonloppuna käyttänyt melkoisen määrän aikaa netissä surffaillessa ja lehtiä selatessa, ja suunnitellut millaisella ruokavaliolla lähden liikkeelle. Kuntoilupuoli mulla on ihan kondiksessa. Käyn reippailla vaunulenkeillä 5-6h/viikko, käyn kuntosalilla 2-3h/vko ja sen lisäksi pari kertaa viikossa teen jonkun aerobisen treenin (yleensä spinning). Enempään ei tällä hetkellä aika anna myöten, vaikka olishan tuolla "omalla salilla" vaikka mitä motivoivia tunteja menossa :).

Päivittelen tänne sitä mukaa uusia ruokakuvia, kun niitä tulee. Päälinja tulee olemaan se, että kasvisten määrä lisääntyy entisestään, pasta ja riisi kuuluvat enää vain treenipäiviin ja hedelmien osuus välipaloilla tulee lisääntymään. Kai se nyt sit pitää vielä toteuttaakin, kun tuli se tänne kirjoitettua ;) 

Koska tänään on spinning- ja body pump -päivä, aamu alkoi tukevalla annoksella kaurapuuroa ja (sokeroimatonta) mehukeittoa. Herkkuyhdistelmä! Aamuisin en puuron kanssa ole kovin tarkka annoskoosta. Jos aloitan päiväni kehnolla tai liian köykäisellä aamupalalla, olen huomannut sen vaikuttavan suorassa suhteessa naposteluun päivän aikana. Ei hyvä. Eli kunnon aamupala takaa terveellisemmät annokset päivälläkin! 


Ja tietenkin mukana tässä ruokahaasteessa kulkee piinkova kolmikko, joiden kanssa olen ollut ystävä jo vuosia:

On muuten ihan ykkösvalinta tuo Massin DailyMulti jos haluaa kattavan ja helpon monivitamiini- ja hivenainevalmisteen! Kuten kuvastakin näkee, purkki kestää yhden hengen käytössä kokonaisen vuoden. Meillä kesto on puolet siitä, kun on kaksi käyttäjää, mutta silti hintansa väärti. 
Lisäksi vihreä tee kulkee mukana aamuin illoin, juon mustaa teetä oikeastaan enää vain kylässä jos ei vihreää ole tarjolla (kahvia en siis juo lainkaan). Nuo Forsmanit ovat teemaailmassa oma ykkössuosikkini.
Ja vesi nyt tottakai. Se on ystävä öisin, aamuisin, iltaisin, treenin aikana, sen jälkeen ja muuten vaan. On se kyllä aika hienoa, että täällä Suomessa voidaan vaan hanasta laskea puhtaat juomavedet, eikä tarvitse pullojen kanssa läträtä :)
 
Laita postia (tervettatouhua@gmail.com) jos jotain tulee mieleen! Ennenkaikkea haluaisin vinkkejä vastaavaa aihetta käsittelevistä, hyväksi todetuista blogeista. Niitä lukisin mielelläni :)

Mahtava aurinkoinen päivä, ei malta enää istua koneella, joten heippa tällä erää!

Ps. Lenkkeiltiin lasten kanssa viime perjantaina läheisen järven rantaan auringosta nauttimaan ja eväitä syömään. Vein mukanani muutaman virkatun kukan, joista tuli kivoja kuvia "oikean luonnon" keskellä. Esikoiseni muuten mulahti pohjettaan myöten kyseiseen järveen, joten lyhyeen loppui se rentouttava retki ;)
Tässä maistiaisia:














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi piristää! :)