11.8.2013

Hyvinvointivalmentajan todistus kourassa :)

Heipparallaa lukijat!

Ihan aluksi, huomasittekos jo uuden blogi-ilmeen? :) Olen pitkään halunnut muokata blogini ulkoisen olemuksen "itseni näköiseksi" (eli sellaiseksi hyvin yksinkertaiseksi, hehheh ;)) ja vihdoin sain aikaiseksi paneutua asiaan. Löysinkin bloggerista kivan pohjan, joka sallii selkeyden ja laajemmat tekstialueet, mutta se ei kuitenkaan silti täysin vastanut toiveitani. Halusin nimittäin blogiin myös väliotsikkopalkin, jonne voisin sijoitella muuten blogin reunoille jonoon jäävät laatikot, joista en kamalasti tykännyt. Aiemmassa mallissa piti selata postauksia alaspäin, jotta kaikki reunoilla olevat laatikot näkyivät ja niitä oli tekstiosuuden molemmin puolinkin vielä. Siitä sillisalaattimaisuudesta halusin eroon.
Koska minussa ei asu kuin alkeellinen koodari, pyysin kaveria apuun. Tämä Mr. Apulainen sitten nakuttelikin otsikot paikoilleen - tuosta vaan - ja laittoi vielä itse laatimani kuvakollaasinkin paikoilleen! Naureskelinkin, että kyllä koodaus on mahtava taito: voi puhua sujuvasti "insinööriä" ja pystyy silti samaan aikaan osallistumaan keskusteluun ja neuvomaan myös suomeksi :D Hatun nosto!
Vielä tuo blogi-ilme ei ole se valmis versio kuitenkaan. Aion vielä muokkailla fontteja, värejä, otsikoiden sisältöjä ym., mutta nyt kun sain mieluisan rungon pystyyn, ongelma on enää aikataulullinen. Viikonloppu onkin ollut sen verran kiireinen, etten ole ehtinyt asiaan paneutua. Josta pääsemmekin aasinsillalla otsikon mukaiseen aiheeseen...

Sain eilen hyvinvointivalmentajan paperit käteeni! :) Jippikajei! Olen jo pitkään haaveillut personal trainerin ammatista ja nyt on sen unelman tavoittelu aloitettu ihan konkreettisesti. Trainer4You tarjoaa seuraavan tyyppisen koulutusputken: hyvinvointivalmentaja > kuntosalivalmentaja > personal trainer. Koulutusosiot voi suorittaa joko kaikki peräkkäin tai yksitellen. Itse suoritin nyt siis vain tuon ensimmäisen, hyvinvointivalmentajan osion. Vuoden kuluttua ajatuksissa olisi suorittaa kuntosalivalmentajan koulutus. Koska olen harrastanut itse vasta niin vähän aikaa aktiivista salillakäyntiä ja tavoitteellista treenausta, tulin tulokseen, että ensimmäinen osio riittää toistaiseksi. Nyt on aikaa opetella sen osion asiat rauhassa ja soveltaa oppeja käytäntöön, ja sen jälkeen ottaa taas uutta tietoa vastaan.
Voisin lyhyesti avata vähän koulutuksen sisältöä ja opiskeluperiaatteita jos joku on suunnitellut käyvänsä saman koulutuksen.

Koulutus on siis kaksipäiväinen, molemmat päivät täyspitkiä, 8h mittaisia. Noiden kahden päivän aikana tuli tuutin täydeltä asiaa, ja pelkkää asiaa! Joukossa oli itselleni jo hyvin tuttua juttua, mutta koin myös paljon ahaa-elämyksiä, sain tukea ja oikeat faktat käsityksilleni sekä opin tietenkin myös paljon uutta. Käsittelimme seuraavia aihealueita:
  • kehon rakenne ja toiminta (suurimmat ja tärkeimmät lihakset, niiden merkitys ja tehtävät sekä lihasten anatomiaa)
  • palautuminen (verryttelyjen, venyttelyjen ja levon merkitys harjoittelussa)
  • syke- ja kestävyysharjoittelu (aerobisen harjoittelun sykerajat ja niiden alueella treenaamisen merkitys)
  • voima- ja lihaskuntoharjoittelu sekä notkeus- ja liikkuvuusharjoittelu (sopiva liikkuvuus kullekin harjoitukselle, miten liikkuvuutta voi parantaa ja mikä merkitys sillä harjoittelussa on)
  • ravinto
Jokainen asiakokonaisuus opiskeltiin ensin teoriassa, luentotilassa istuen, kokemuksia jakaen ja muistiinpanoja tehden, ja sitten siirrettiin opitut asiat käytäntöön. Vietimme aikaa siis välillä myös ryhmäliikuntasalissa tehden gymstick-treenejä sekä vatsa- ja selkälihastreenejä, ja venytellen. Kävimme myös läheisellä juoksuradalla testailemassa sykerajoja. Siinä saikin huomaamattaan 1.5h treenin :) Koulutusrunko oli rakennettu todella loogiseksi ja napakaksi paketiksi, jossa tuli kaikki tarpeellinen perustieto. Toki vielä jäi paljonkin kysymyksiä ilmaan ja kiinnostus aiheisiin kasvoi entisestään, joten sillä kipinällä siirrytään myöhemmin kuntosalivalmentajan opintoihin!
Voin lämpimästi suositella koulutusta kaikille, jotka ovat kiinnostuneita hyvinvoinnista, liikunnasta ja siitä miten nuo kaksi saadaan liitettyä yhteen. Itse koen saaneeni koulutuksesta sen verran hyvät perustiedot, että sillä pohjalla (+ omilla ennakkotiedoillani) pystyn jo harjoittelemaan pienten saliohjelmien tekoa kavereillekin. Pidän tärkeänä sitä, että voin laatia ohjelmia eri tyyppisille kuntoilijoille ja pääsen seuraamaan heidän tuloksiaan, koska siinä matkan varrella opin itsekin kokoajan lisää. Hyvin nöyrällä mielellä tässä lähdetään liikkeelle, ammattilaisesta olen hyvin kaukana vielä :) Mutta tekemällä oppii.
Onko joku teistä jo käynyt tuon koulutuksen? Mitä tykkäsit?

Sellainen viikonloppu mulla on takana. Tosi mukavaa vaihtelua tähän arkiseen kotiäidin rooliin! Sai nauttia aikuisseurasta ja kuunnella kiinnostavaa asiaa. Meillä oli tosi mukava ryhmähenki tuossa opiskeluporukassa ja oli kiva huomata, että kaikki olimme saman henkisiä; liikunnallisia ja tavoitehakuisia persoonia :)

Mutta nyt taidan kaivautua sohvan nurkkaan teekupin ja iltapalan kanssa. Oikein pirteää alkavaa viikkoa kaikille!

4 kommenttia:

  1. Kuulostaa tosi mielenkiintoiselta! Mä olen käynyt salilla vasta ihan vähän aikaa, mutta se on tosi mielenkiintoista. Ravintoasiat mua on kiinnostanu puoli elämää. Mukavaa kun olet löytäny tollasen koulutuksen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on homma hyvässä vauhdissa :) Salilla käymiseen koukuttuu tosi nopeasti, kun huomaa, että tuloksia alkaa tulla! Itse aloitin viimeisen raskauden jälkeen säännöllisen treenaamisen ihan sillä ajatuksella, että kunhan jaksaisin vauvan kanssa paremmin (selkäni kipuilee aina tosi pahasti nostelusta ym), mutta nyt en enää muistakaan sitä tavoitetta/vaivaa :D Nyt vaan käydään, kun koukussa ollaan!
      Tsemppiä matkaan!

      Poista
  2. Mulla ei oo mahdollusuutta tällä hetkellä käydä salilla, mut mua aina kiinnostaa miten voi tehdä liikkeitä kotona! Mulla on laihdutusprojekti meneillään ja ravintopuoli vähän hakusessa. Aijotko näistä ihan ammattia itsellesi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      Suosittelen hommaamaan gymstickin (sininen on naiselle aika hyvä vastustaso jos aloittelee vasta) ja hyvän jumppamaton, niillä saat jo lähes täydellisen treenin kotonakin aikaan :) Mielestäni ei kannata alkaa haalia kamalasti kaikkia eri vempeleitä kotiin, vievät vain turhaan tilaa. Muutama yleispätevä laite, joilla pystyy treenaamaan päälihasryhmät, on riittävä :) Ja sit kun vielä käy lenkillä reippaasti kävellen tai juosten, homma on aika hyvässä mallissa!
      Mulla on kans hommia tuon ravintopuolen kanssa, armoton heikko kohta tässä mun touhussa ;)

      Kyllä mä toivoisin joskus voivani tehdä PT:n hommia ihan ammatiksikin, mutta varmaan päätyön ohella vain. Ihan heti en ole valmis luopumaan nykyisestä työstäni, jossa viihdyn tosi kivasti ja rahantulokin on säännöllistä :)

      Poista

Kommenttisi piristää! :)