1.9.2013

Vesi vanhin voitehista, eli viikon vesitesti tehty :)


Päätin juoda vettä 2-3L vuorokaudessa, nähdäkseni kuinka suuri vaikutus paljon hehkutetulla toimenpiteellä on yleisen hyvinvoinnin kannalta, vai onko mitään. Olen kuullut, että paljon liikkuvalle (joihin itsekin kuulun) vesisuositus on noin 3L/vrk. Enemmänkin saa toki juoda, mutta siitä ei enää kuulemma ole vastaavaa hyötyä ja joissain tapauksissa se voi olla jopa vaarallista. Lisäksi en jaksa alkaa sählätä ylimääräisen suolan ja magnesiumin kanssa, vaan juon mieluiten veteni sitruunalla maustettuna tai sellaisenaan. Näistä syistä siis päädyin siihen, että jos vedenjuonti tuo onnea, se saa luvan tuoda sitä jo kahden-kolmen litran vuorokausiannoksella ;) Lähtötilanteeni oli se, että oletin juovani vuorokauden aikana noin 1-1,5L. 
 
Mittasin joka aamu kahden litran kannun täyteen vettä ja säilytin kannun huoneenlämmössä. Täytin kannun puolilleen aina, kun sain ensimmäisen täyden kannun juotua. Huoneenlämpöinen vesi on mielestäni mukavampaa juoda ja tuntuu, että se imeytyy kylmää helpommin. Tähän olen kerännyt lyhyesti tunnelmia testiviikon ajalta. 

Päivä 1. 
Aloitan veden juomisen heti ensimmäisen testipäivän aamuna. Olen tottunut juomaan aterioiden yhteydessä aina vettä, joten sen ei pitäisi tuottaa ongelmia. Aterioiden välillä juomiseen sen sijaan pitää opetella. Nyt testin aikana otan aterioiden ohessa juotavat vedetkin kannusta, jotta saan selkeän mittaustuloksen siitä, paljonko vuorokaudessa juon. Minua harvemmin normaalisti janottaa, joten sitä tunnetta en jää nytkään odottelemaan vaan juon, kun mieleen tulee. 

Ensimmäisenä päivänä huomaan, että kahden litran kannun tyhjentäminen ei ole yllättäen mikään ongelma, se menee aika helposti. Eli ilmeisesti sen kahden litran minimimäärän olen tietämättäni juonut aika hyvin joka päivä. Sen verran teen muutoksia ruokailutapoihini, että juon vettä noin 2dl:n lasillisen myös ennen ateriaa. Lisäksi juon sen normaalin vesilasillisen aterian yhteydessä. Eli yhteensä aterian yhteydessä kuluu nyt noin 4-5dl vettä. Ja koska syön neljä isompaa ateriaa päivässä (aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala), tuo 2L uppoaa aika kivuttomasti aterioiden lomassa. Jäljelle jääneen litran kanssa saan tehdä enemmän töitä, että muistan juoda sen. Koska ruokailuilla vettä kuluu ihan hyvä määrä, ei väliajoilla juurikaan janota. Siksi vettä piti muistaa ”juomalla juoda”. Ilmeisesti elimistössäni kuitenkin oli kysyntää lisävedelle, koska ekan päivän juomiset upposivat aika helposti. Odotin paljon tuskaisempaa väkisin juomista.

Päivä 2. 
Nyt ärsyttää vatsan turvotus! Sitä oli jo vähän eilenkin… Koska kärsin turvotuksesta normaalistikin, ei ainakaan kohenna mielialaa, että vatsa on kokoajan veden kittaamisesta johtuen kuin jalkapallo! Lisäksi saan ravata vessassa tiheämmin kuin normaalisti, mutta silti harvemmin kuin mihin oli varautunut. Ehkä veden juominen huoneenlämpöisenä vaikuttaa tähän, koska kylmän veden juominen juoksuttaa vessassa tiheämpään. Olen kuitenkin jo vuosia sitten kuullut, että elimistö tottuu ajan kanssa isompaan vesimäärään, eikä vessassa ramppaaminen jatku ensimmäisten viikkojen jälkeen yhtä tiheänä. Jepjep, sitä odotellessa ;)

Toisen päivän iltana huomaan, etten ole saanut juotua vettä kuin 2.5L ja koska on jo unille menon aika, jätän puuttuvan puoli litraa tältä päivältä juomatta. Suurempaa eroa hyvinvoinnissani, vireystilassani tms. en näiden kahden päivän aikana ole huomannut. Toistaiseksi vaikutukset ovat olleet lähinnä negatiivisia (turvotus, vessakäynnit…), mutta sitkeästi jatketaan.

Päivä 3. 
Taas on kannu täytetty kahdella litralla raikasta vettä. Aamu alkaa parin desin vesilasillisella jo ennen aamupalaa. Tämä on ollut tapanani jo aiemminkin, joten ei tuota tuskaa muistaa tätä. Aamuisin olen ollut viimepäivinä vähän pirteämpi, mutta en ihan tarkkaan muista alkoiko se jo ennen vesitestiäni. Mutta voihan se olla, että päivän aikana juodut vedet ovat poistaneet lievimpiäkin nestehukkia elimistöstä ja olo on sen vuoksi pirteämpi (minulle nestehukka ei aiheuta välttämättä päänsärkyä tms. vaan lähinnä järkyttävän väsymyksen, voimattomuuden ja lihasten heikkouden. Tätä ei ole ollut nyt, mutta ei sitä kyllä kovin usein ole normaalissakaan arjessa, yleensä joskus jonkun kunnon treenin ja sen päälle otetun saunan jälkeen jos en ole muistanut juoda tarpeeksi…)

Puolilta päivin huomaan, että näinä erityisinä vesitestipäivinä olen syönyt pienempiä ruoka-annoksia! Aamupalalla syön normaalisti kaksi ruisleipää, kaksi kananmunaa, maitorahkaa ja ison kupin vihreää teetä, mutta nyt en jaksa kuin toisen leivän ja kananmunat. Ja tietysti teen. Mutta rahkan olen säästänyt lounasajalle, proteiinipirtelöön. Ahaa, eli tähän siis perustuu painonpudottajille suositeltu veden lisääminen koska annoskoot pienenevät huomaamatta, kun vesi on vatsan täytteenä. Ja sanotaanhan sitä muutenkin, että moni näläntunne saattaa todellisuudessa olla janoa. Pitänee paikkansa, tällä lyhyellä kokemuksella.

Iltapäivällä teen havainnon, että olo on jotenkin kevyt! Hassua, koska ei se aiemmin mitenkään raskaskaan ole ollut :D Kädet tuntuvat kevyiltä ja jotenkin on helpompi liikkua, kuin leijuisin… Mitäköhän höpöheinää taloyhtiön veteen on liotettu? ;) Vähän hankalaa kuvailla oloa, mutta ehdottomasti testiajan ensimmäinen positiivinen muutos! Lisäksi olen huomaavinani, että vatsan turvotus on vähentynyt. Vaikka söin vanhempieni kahvipöydässä kaksi erilaista piirakan palaa, jotka molemmat oli tehty vaaleaan vehnäjauhoon, ja joista vatsani olisi normaalisti turvonnut hetkessä kuin pullataikina, nyt ei turvotusta tullut oikeastaan lainkaan! Mitä ihmettä, voisinko päästä eroon tuosta ”ikuisesta raskausvatsastani” näin helposti?!
Mielenkiinnolla odotan, mitä vaikutuksia vedenjuonti tuo silloin, kun palaan sairastelun jälkeen normaaliin treenirytmiin ja alan hikoilla taas säännöllisesti 3-4krt/vko. Ehkä tuo 3L tavoite on sitten entistä helpompi saavuttaa… Näyttää hyvältä, jatketaan seuraavaan päivään. Vessassa saa kyllä rapata edelleen samaan malliin!

Päivä 4
Vettä upposi tänään huomaamatta tuo 3L, eikä enää tehnyt tuskaakaan. On se siis mahdollista juoda 2-3L ;) Tänään on janottanutkin kyllä vähän normaalia enemmän, koska olen syönyt aika suolaista lihakastiketta ja kävin lenkillä aamulla. Lenkin jälkeen janotti, kun en muistanut juoda ennen lähtöä. Turvotusta ei ole, joten ilmeisesti se ei ollut pysyvä vaiva. Eikä vessassakaan ole tarvinnut ravata enää tänään yhtä tiheään, mutta toisaalta syynä voi olla juuri tuo ruoan suolaisuus ja lenkki, join siis janooni, joten suurin osa juodusta vedestä tuli ”tarpeeseen”. Mielenkiinnolla jatkan, vaikuttaa hyvältä. Mutta kokonaismäärää en nosta, 3L on riittävästi, koska en tällä hetkellä syö edes monivitamiini- ja hivenainevalmistetta. Jatketaan testailua…

Päivä 5.-6.
Taidan päättää päiväkirjani vedenjuonnista tähän, koska viides ja kuudes päivä ovat olleet jo hyvin neljännen kaltaisia. Juon 2-3L helposti, ja se tuntuu minulle sopivalta määrältä. Ei janota, elimistö on tottunut saamaan nestettä aiempaa enemmän ja aiemmin ihmettelemäni keveys on lihaksissa säilynyt :)  Uskon, että minulle tuo 3L on ihan tarpeeksi silloinkin, kun päivään sisältyy kunnon hikitreeni. 

Olen tosi positiivisesti yllättynyt, miten nopeasti opin uuden tavan. Toki vielä aamuisin pitää muistaa täyttää kannu, koska muuten en välttämättä muistaisi juoda edes sitä paria litraa jos jätän sen varaan, että kuljen vain hanan ohi ja juon silloin. Tosin, saanhan vettä päivien aikana hyvin ruoasta ja teestäkin.
En tiedä johtuuko se lisääntyneestä vedestä elimistössä vai onko vain sattumaa, mutta tällä hetkellä kasvojeni iho on jotenkin raikkaamman näköinen kuin oli vielä viikko sitten. Jopa mustat silmänaluset näyttävät haalistuneen, vaikka ne ovat kyllä valitettavasti ihan rakenteellinen ongelma mulla olleet aina, verisuonet ovat tosi pinnassa… No, oli miten oli. Huomaan olossani positiivisia vaikutuksia ja negatiivisetkin ovat häipyneet, joten nyt ollaan balanssissa :)

Yhteenveto
Tällä vajaan viikon kokemuksella voin lämpimästi suositella joka ikiselle vedenjuonnin lisäämistä tuonne 2-3L asti jos tähän mennessä on tullut juotua vähemmän ja varsinkin jos treenaat itsesi kunnon hikeen säännöllisesti. Kolmea litraa enempää en pidä tärkeänä, enkä ihan heti googlailemalla löytänyt yhtään artikkelia, jossa sitä olisi muutenkaan suositeltu. 
Keskisuomalaisessa oli hyvä artikkeli aiheeseen liittyen.


Asiasta kukkaruukkuun, tai tarkemmin sanoen porkkana"spagettiin". Kokeilkaapa tehdä terveellinen ja helppo lisuke ruoan joukkoon :)
Keitä kokonaisia porkkanoita kattilassa sen aikaa, että ne hieman pehmenevät, mutta ovat kuitenkin vielä napakoita. Kaada keitinvesi pois ja anna porkkanoiden jäähtyä hetki. Sitten vetelet kuorimaveitsellä tai juustohöylällä suikaleita. Porkkanaan jää hyvä suutuntuma, kun se ei ole ihan rapsakkaa raastetta, mutta ei muusiakaan :) Kokeilkaa! Toimii hyvin esim. tuorepastan sijasta. Meidän lapsiin upposi kuin väärä raha, vaikka muuten eivät diggaa lämpimistä kasviksista lainkaan.

Nyt täytyy alkaa kihartaa jälleen kahden isomman neidin hiuksia, heillä on kaverin synttärit alkamassa! Kun ulos pistää nenänsä, huomaa, ettei ole kesää enää, vaan eipä tuo haittaa. Kummasti mieli alkaa jo siirtyä kynttilöihin ja sohvalle tuotuihin torkkupeittoihin. Tunnelmallista aikaa ja mukavaa syyskuuta kaikille!

2 kommenttia:

  1. Sain tänään kehotuksen alkaa juoda enemmän. Kirjoituksesi rohkaisee tekemään sen. Jos mullekin tulisi kevyempi olo...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa jos sait tsemppiä tästä! Todellakin kannattaa kokeilla mitä vaikutuksia sulle tuo lisäveden juominen :)
      Mulla on tuo kevyt olo säilynyt, kun olen pyrkinyt sen 3L juomaan vieäkin päivittäin.
      Laita vaikka joskus päivitystä millaisia tuloksia sulle on tullut! :)

      Poista

Kommenttisi piristää! :)