9.3.2014

Vähäviljaisempi ruokavalio

Ruokailuhommat tuli tässä mieleeni...

Ollaan nyt muutaman viikon ajan vähennetty suomalaisten viljojen käyttöä ja yritetty korvata meillä aiemmin paljon käytettyä pastaa, leipää ja puuroa joillain muilla ruokaideoilla. Tämä kokeilu on perheessämme koskenut ainoastaan aikuisia, mutta toki lapsetkin ovat päässeet maistelemaan välillä jotain muita vaihtoehtoja tavallisen leivän ja pastan tilalle :) Kokeilu lähti puhtaasti siitä, että halusimme nähdä millaisia vaikutuksia noin pienellä ruokavalion muutoksella on - vai onko mitään.

Olen itse kärsinyt jo vuosikausia helposti turpoavasta vatsasta ja muutenkin sellaisesta omituisesta raskaasta olosta, joka ei tunnu helpottavan esim. liikunnalla ja hikoilulla kuin hetkellisesti. Se on vuosien varrella alkanut ärsyttää todenteolla. Tuntuu, että koskaan olo ei ole kevyt tai vatsa pehmeä.
Mitään virallista keliakiaepäilyä tai siihen viittaavia isompia oireita meillä ei ole kummallakaan. Sen vuoksi päätimmekin, että totaaliviljattomalle emme aio ryhtyä, vaikka ensimmäisen viikon ajan vältimmekin viljat 100%:sesti. Molemmat kuitenkin pidämme hyvin tehdystä pastasta ja tuoreesta ruisleivästä, joten niistä täysin luopuminen tuntui liian kovalta hinnalta siihen nähden, että ei ole ihan pakko. Lisäksi on helpompaa, kun kyläillessä ei tarvitse mainita mitään erikoisruokavalioita tms.
(kuva)

Aluksi koimme, että viljojen vähentäminen päivittäisestä käytöstä on todella hankalaa. Tuntui, ettei keksitty mitään ruokia, missä ei olisi ollut pastaa tai leipää. Hehheh, niinhän se menee, että jos kieltää jotain, ainahan se on juuri se mitä ajattelee :) Erityisesti silloin, kun oli oikein kova nälkä ja oli tottunut syömään pikaisesti täytetyn ruisleivän tai kulhon mysliä, meinasi ihan alkaa kiukuttaa, kun piti keksiäkin joku muu vaihtoehto. Mielikuvitus jääkaapin edessä joutui toisinaan koetukselle :)

Muutaman päivän päästä huomasimme, miten paljon meillä tosiaan syödään vaikkapa juuri leipää! Jääkaapissa juustot ja leikkeleet säilyivät melkein käyttämättä, kun ainoat voileivät koottiin lapsille aamuisin. Iltapalalla he syövät usein puuron.


Mutta tuli siis ajankohtaiseksi keksiä uusia variaatioita kaikkiin päivän ruokailuihin. Eikä se sitten käytännössä niin hankalaa ollutkaan. Ja mikä parasta: kasvisten käyttö on lisääntynyt huimasti! Niitä meillä on kyllä syöty aiemminkin, mutta nyt niitä tulee tungettua ihan joka aterialle ja hyvin monipuolisesti. Jollainhan se vatsa on täytettävä, kun leipä ja pasta eivät enää paina vatsalaukkua polvia kohti ;)

Tässä kuvien muodossa ruokia, joita meillä on viime aikoina tehty. Ja kuten sanoin, nyt ollaan jo otettu viljojakin takaisin ruokavalioon, mutta ei lainkaan niin runsaasti kuin entisessä elämässä.

Aamu- ja iltapalaan kuuluvat (vanhaan tuttuun tapaan) smoothiet. Perussekoitus on meillä yleensä maitorahka, soijamaito, erilaiset marjat (mustikka, puna- ja mustaherukka, vadelma...) ja ananas. Joskus myös sekaan heitetään hedelmiä (mandariini, päärynä, appelsiini, persikka...).

Aamupalalla proteiinit saadaan yleensä paistetusta tai keitetystä kananmunasta, koska ei siihen aikaan jakseta kokkailla mitään kanaa, jauhelihaa tms.

Muut ruoat ovat olleet seuraavan tyylisiä sekamelskoja: (tosin mukana tietenkin myös perheen perusruoat eli keitot, laatikot, perunat, kastikkeet (ilman viljoja) jne...
(täytetty paprika, jossa sisällä riisiä, juustoa, paprikaa ja jauhelihaa)

(salaatissa friséesalaattia, tuorerucolaa, kanaa, ituja, tomaattia, kurkkua, cashew-pähkinöitä ja oliiviöljyä)

(loimulohen ostin ihan valmiina ;))

Iltapalaksi ollaan tehty mm. munakas (salami- ja metsäsienitäytteellä) ja sitten koottu tuollaisia sekalaisia kasvis-kananmunalautasia :) Mun suosikki salaatin lisukkeena on maa-artisokan sydämet, joten niitä joukossa myös.

Vaikka vähäviljaista kokeilua on takana vasta pari-kolme viikkoa, huomaan, että se raskas olo on alkanut helpottaa. Vatsa on tasaisempi. Olen myös energisempi. Lisäksi jenkkakahvat kyljissä ovat turvotuksen väistymisen seurauksena pienentyneet huimasti (tämän muutoksen itsessään huomasi myös Mies)! Uskomattoman tuntuvia tuloksia jo näin todella lyhyessä ajassa. Jotkut raportoivat myös painon putoamisesta, mutta siitä en tiedä, koska en käytä koskaan vaakaa. Emme omista sellaista.

Pahin ongelma mulla on silti herkuttelu. Se olisi vielä saatava balanssiin, jotta uuden, kevyemmän ruokavalion hyödyt eivät menisi aivan hukkaan :D Turhista sokereista (onko niitä edes muita?!) pitäisi luopua - jos ei kokonaan niin ainakin isolta osin ohjelmoida ne puuhat viikonloppuihin. Koska muuten voin niin hyvin ja syömme monipuolisesti, onhan se vähän pöllöä syödä sitten makeita niin paljon! Ei järjen häivää.

Mutta voin suositella kokeilemaan vähän vähemmän viljan käyttöä jos tunnet itsesi vetämättömäksi, olon turpeaksi ja laiskaksi. Jos ei muuten ole tarvetta niin voin taata, että kasviksia tulee taatusti lisättyä ruokavalioon! Se jo pelkästään on hyvästä :)
Ja ottaisin muuten erittäin mielelläni vastaan vinkkejä hyvistä, helpoista ja nopeista vähäviljaisista/viljattomista ruoista ja aiheeseen liittyvistä blogeista jos osaatte suositella joitakin erityisiä! Me ajateltiin jatkaa näin jatkossakin. Nykyään kaupassa käynnistä 80% ajasta kuluu hedelmä- ja vihannesosastolla. Niistä saa niin ihania lisukkeita perusruoan oheen, että olo on kuin karkkikaupassa, kun haluaisi kokeilla kaikkea uutta ja eri tyyliin valmistettuna! :D

Mutta nyt telkun ääreen. Palataan asiaan!

2 kommenttia:

  1. Moi! Itse olen ollut reilun vuoden ilman vehnää, ohraa ja kokolailla myös ruista. Korvaan niitä hyvin pitkälle kauralla ja esim. leipoessa gluteenittomalla jauholla. Ei ole ollut enää sitä inhottavaa turvotusta enää 'kun pitää johonkin lähteä', tiukassa mekossa oli ennen epämukavaa.. Eikä ole keliakia tiettävästi minullakaan, mutta jokin yliherkkyys. Ei se vehnä kaikille niin paha ole ja toiset ei sitten vaan tajua mistä ainainen vatsan vääntö ja turvotus johtuu.. Niin että kannattais kokeilla! :) 'Kolkytä' vuotta kesti löytää ratkaisu tähänkin empiirisin tutkinuksin.. No toiv edessä vielä pidempi taival mukavan tuntuisen vatsan kanssa -Kaverisi Hanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Hanna kommentista! Oon niin kyllästynyt juuri tuohon, että johonkin lähtiessä vaatteet pitää valita vatsan tilan mukaan! Murrrr... Kun muuten en ole mistään ylipainoinen tms., tuntuukin aika luonnolliselta, että se vatsan tilanne johtuu jostakin muusta kuin rasvasta... :/
      Olo on kyllä niin huimasti parempi nyt, että viljan mättämiseen ei enää ryhdytä!
      Kevyttä ja ihanaa oloa sinnekin! Kiva kun kävit kommentoimassa <3

      Poista

Kommenttisi piristää! :)